نقد سریال Money Heist (فصل پنجم)

چند روزی از انتشار بخش اول فصل پنجم سریال سرقت پول (Money Heist) یا همان خانه کاغذی توسط نتفلیکس می‌گذرد و همچنان بحث و گفت‌وگو درباره چالش‌ها و ماجراهای جدید این فصل وجود دارد. بیشتر طرفداران از عملکرد این فصل رضایت زیادی دارند و با شوق فراوان منتظر پخش بخش دوم این فصل در ماه سپتامبر هستند. اما برخی دیگر هنوز فرصت تماشای آن را پیدا نکرده‌ و دسته بعدی هم هنوز در شوک اتفاقات این چند قسمت به سر می‌برند!

در مقاله‌ قبلی به بخش اول این فصل نگاهی داشتیم و برخی اتفاقات فصل چهارم را مرور کرده و گریزی هم به اتفاقات جدید و هیجان‌انگیز فصل پنجم داشتیم. مقاله پیش رو حاوی اسپویل نیست، پس می‌توانید با خیال راحت آن را مطالعه کنید

قبل از هرچیزی باید گفت که هیچ شکی در موفقیت و عملکرد عالی این سریال تا به اینجا وجود ندارد و به غیر از بحث بازدید‌ها در نتفلیکس، ایده هوشمندانه و هیجان‌انگیز و همچنین بازی درخشان بازیگران، نقش عمده‌ای در محبوبیت این سریال اسپانیایی زبان داشته‌اند. با توجه به داستان پیچیده و غیرمعمول این سریال، شاید خیلی‌ها تصور نمی‌کردند تا پنج فصل طول بکشد و جلو بیاید.

در واقع سازندگان Money Heist به‌ گونه‌ای فیلم را پیش بردند که تک تک صحنه‌ها و پازل داستان به همراه نقش‌آفرینی بی‌نقص بازیگران در یک هماهنگی بی‌نظیر قرار گرفتند و از همین رو یکی از بهترین سریال‌های نتفلیکس تاکنون به شمار می‌رود.

از آنجایی که این سریال از همان فصل‌های اول توانست حس اعتماد را در بین مخاطبانش به‌ وجود آورد، با گذشت پنج فصل طرفداران می‌توانند با خیال راحت به تماشای آن بنشینند. اما بخاطر تجربیات گذشته‌ و حس ناامیدی که بسیاری از ما پس از تماشای آخرین فصل سریال مورد علاقه‌مان داشتیم، حال بسیاری از هواداران Money Heist نگران این ماجرا هستند.

گاهی اوقات با نزدیک شدن به پایان سریال‌ها، داستان آن‌طور که مخاطب انتظار داشته پیش نمی‌رود و همین باعث عصبانیت و ناراحتی آنان می‌شود. اما پس از تماشای قسمت‌های ابتدایی فصل پنجم، شک و نگرانی‌‌ها تا حد زیادی برطرف شده و جای خود را به هیجان داده است.

Money Heist

داستان پردازی و روایت به همراه بازی شخصیت‌ها رفته رفته پیشرفت کرد، به طوری که طرفداران قدیمی سریال می‌توانند این تغییرات را به وضوح حس کنند. بیشتر طرفداران تا حدی با این فیلم خو گرفته‌اند که شخصیت‌ها را مثل خانواده و دوستان صمیمی خود می‌دانند و از اینکه سریال رو به پایان است، احساس ناراحتی می‌کنند. تک تک شخصیت‌ها چه با نقش‌های مثبت و چه منفی، بیننده را تحت تاثیر قرار داده و گویی در قلب آن‌ها ریشه دوانده است.

فصل پنجم نشان می‌دهد برنامه‌ها و نقشه‌هایی که مدت‌ها روی آن‌ کار می‌کردند، حالا جواب داده و زحماتشان به ثمر نشسته است. مخالف حاکمیت فعلی بودن می‌تواند آسان باشد. احساس محرومیت از حقوق توسط صاحبان قدرت و مبارزه با شرایط کنونی در دنیایی که همه چیز آن بر محور اقتصاد می‌چرخد، کار آسانی نیست. فصل چهارم به خوبی بیننده را برای جنگ آینده آماده کرده بود که طبق انتظارات در فصل پنجم و پایانی شاهد آن هستیم. موضوع اصلی درباره هیجان سرقت، امنیت گروگان‌ها یا طمع ثروت نیست، همه‌چیز درباره خانواده است!

Money Heist

همین باهم بودن و عطش زنده ماندن است که تمام قوانین را در این فصل زیرپا می‌گذارد، چراکه هر دو طرف جنگ خسته و ناامیدند. البته که چالش‌های زیادی هم در آن وجود دارد؛ پروفسور توسط آلیشیای بی‌رحم دستگیر شده، اوضاع بانک بخاطر حضور گروگان‌ها پیچیده است و به علاوه، مقامات به سرپرستی سرهنگ تامایو، کنترل خود را از دست داده‌اند و دیگر خبری از نجات دادن افراد عادی نیست. می‌توان گفت در این فصل جنگ روانی ایجاد شده، در حالی که رسانه‌ها همه چیز را مستند کرده و به عموم مردم اجازه می‌دهد نظرات خود را اعلام کنند.

نتفلیکس با هوشمندی تمام، تنها بخش اول این فصل ده قسمتی را منتشر کرد تا هواداران با شور و حرارت بیشتری منتظر پایان این ماجراجویی همه‌جانبه باشند. مطمئنا شما هم مانند بسیاری از طرفداران Money Heist نمی‌خواهید این سریال به پایان خود برسد، اما کمی خودخواهانه است که انتظار فصل‌های بیشتری را با این شخصیت‌ها داشته باشیم. می‌توان به تیم سازنده این سریال امیدوار بود و انتظار ساخت عناوین بیشتر و هیجان‌انگیزتری را از آن‌ها داشت.

با تمام این تفاسیر و انتشار بخش دوم فصل پنج، این ماجراجویی فوق‌العاده، نفس‌گیر و پر از استرس به پایان می‌رسد و تنها خاطرات آن به جای خواهد ماند.

 

لینک اول  |  لینک دوم  |  لینک سوم  |  لینک چهارم  |  لینک پنجم